Inloggen voor MyHBAG

Login

Starten in de branche? Download de brochure.
 

Exportwaarde bloemen en planten met € 2,6 miljard 3% achter op 2012

Nieuws  - Exportberichten  - Exportwaarde bloemen en planten met € 2,6 miljard 3% achter op 2012Vorige pagina
Datum bericht: 17-06-2013

Tot en met mei ligt de exportomzet in bloemen en planten vanuit Nederland op € 2,6 miljard, dat is 3% minder dan vorig jaar. Dit blijkt uit de exportcijfers van HBAG Bloemen en Planten in Aalsmeer. Bij de bloemen is er een krimp van 2% tot € 1,6 miljard en bij de pot- en tuinplanten een daling van 3% tot € 1 miljard. Vorig jaar werd tot en met mei een plus genoteerd van 6%. Vooral door het extreem lange, koude voorjaar in grote delen van Europa ondervond de afzet van bloemen en planten hinder. In de meimaand dit jaar kromp de exportomzet met 4% tot € 613 miljoen, terwijl vorig jaar een plus werd genoteerd van 15% tot € 637 miljoen.

Het weer in Europa heeft een grote invloed op de afzet van bloemen en planten. Het extreem lange, koude voorjaar in grote delen van Europa veroorzaakte een rem op de afzet van met name tuinplanten. Dat kwam boven op de effecten van de economische crisis, waardoor consumenten minder hebben te besteden. De andere kant van deze medaille is dat consumenten in Europa nog altijd bloemen en planten blijven kopen om het dagelijks leven op te vrolijken. Maar ook is merkbaar, dat grote uitgaven aan deze productgroepen bij bijzondere gelegenheden als bruiloften en jubilea minder makkelijk worden gedaan.

 

Extreme groei 2012

In vergelijking met 2012 is er een krimp in de exportwaarde van bloemen en planten, maar vorig jaar werd in dezelfde periode een extreme toename gerealiseerd van 6%: plus 8% bij de snijbloemen en plus 3% bij de pot- en tuinplanten. Dit jaar is er tot en met mei een krimp van 2% bij de snijbloemen tot € 1,6 miljard en bij de pot- en tuinplanten ligt de daling op 3% tot een exportomzet van € 1 miljard.

In vergelijking met 2012 ligt de exportomzet achter, maar ten opzichte van 2011 en eerdere jaren hebben exporteurs van bloemen en planten een toename gerealiseerd. ,,De plus van 6% tot en met mei vorig jaar was extreem goed en die kromp tot een toename van 3% over het hele jaar. Dat moet bij de interpretatie van de huidige krimp worden meegenomen’’, aldus Tom Bijleveld van HBAG Bloemen en Planten in Aalsmeer.

 

Krimp

In de top-3 afzetbestemmingen Duitsland (-5% tot € 828 miljoen), Engeland (-1% tot € 367 miljoen) en Frankrijk (-3% tot € 301 miljoen) moesten exporteurs de eerste vijf maanden dit jaar een relatief forse krimp incasseren. Deze landen tekenen voor 57% van de exportomzet. Nummer vier Rusland gaf een groei te zien van 2% tot € 136 miljoen, maar vorig jaar klom deze markt tot en met mei met 41%. De extreme groei in Oost-Europese bestemmingen dempt, zo signaleert HBAG Bloemen en Planten. Met het koude voorjaar als verklaring voor de teruggelopen bestedingen in Noord-West Europa kan nog altijd worden gerekend op een beperkte groei van de exportomzet op jaarbasis. Daarbij zal de krimp in Zuid-Europa aanhouden en daar is weinig zicht op herstel, zoals blijkt uit de exportstatistieken tot en met mei: Itali๋ (-10% tot € 116 miljoen), Spanje (-26% tot € 31 miljoen), Portugal (-17% tot € 12 miljoen) en Griekenland (-30% tot € 8 miljoen).

 

Rendement

De gemiddelde krimp in de exportomzet in combinatie met de gestegen kosten drukt het rendement in de exporterende groothandel. Debiteuren- en creditmanagement vereisen veel aandacht. Het effect van het faillissement van enkele grote spelers begin dit jaar heeft per saldo geresulteerd in minder vraag. De afzet naar de voornamelijk retailklanten van de weggevallen groothandelsbedrijven is grotendeels door andere marktpartijen verzorgd.

Extra inspanningen zijn nodig om de exportomzet op hetzelfde niveau te tillen als vorig jaar, maar daar heeft de groothandel wel vertrouwen in. ,,In het luxe en exclusievere segment en in echte krimpgebieden is de afzet moeilijk, maar tegelijk wordt bevestigd dat bloemen en planten in een behoefte voorzien om het dagelijks leven een wat vrolijker tint te geven’’, is de waarneming van exporteurs.